Thursday, April 19, 2012

Ku, Budak Baru Belajar: Sahabat Di Hatiku

Hatiku menjadi riang apabila mendengar sahabat baikku Ley akan pulang ke rumahnya sebelum tiba Good Friday. Kami sudah menjadi kawan baik sejak dari tingkatan satu sehingga sekarang. "A good friend in sad or good times is hard to find, but when we found one; do take care that beautiful friendship forever." Ungkapan tersebut sampai ke hari ini saya pegang. Ya. Adakalanya, kita akan misunderstood atau terdapat perbezaan pendapat sehingga ada di antara kita tidak bertegur-sapa. Honestly, Saya lah jadi tukang pujuk sebab saya ini mudah sangat tersentuh dan cepat kasihan. Saya akan cepat-cepat minta maaf. Some of my friends didn't know I love them so much sebab kawan-kawan lah tempat saya bergembira mahupun meluahkan masalah dan menangis. Kalau hendak dihitung dengan jari jemari ini saya rasa cuma ada beberapa orang sahaja menjadi teman rapat saya. Ley is one of my bestbuddy and love fashion like I do too.


One evening, while I taking a short rest after back from work..there was I sitting down. Tak semana-mananya, terkenang saya dan Stanley dengan stail sepanjang zaman remaja kami berdua. Semua style dah dicuba oleh kami, nasib baik personaliti tak tenggelam. Sebenarnya, kami berdua dressing up quite geeky-nerd look ketika masuk ke tingkatan 1. Nak kata Ley teruk; Saya lah lagi teruk! Rambut saya belah ke tepi with that milky hair wax, pakaian kemas siap bertali pinggangkan aras perut dan bag pack sebesar alam. Alahhaiii.. zaman mengenali stail dan kenali dunia remaja. Well, stail rambut belah tepi kini kembali di pentas peragaan untuk koleksi lelaki. Honestly, I miss that hairdo tapi sangat tak berani nak gayakan seperti dahulu. Zaman hit 50 cent, Usher, Ashanti, P.Diddy apa lagi J.Lo anda masih ingat? Aduihaii, dalam masa era kegilaan ramai hiphop or the BB group (Bad Boy style) pun kami ada cuba. Sekarang, saya tak suka seluar hipster; dalam kamus stail saya it's a big no no no. Aiiii belum lagi stail rock ala-ala Linkin Park atau Limp Bizkit. Mak oi! Siap serba hitam siap kuku dicat hitam. Hurmmm..kenangan oh kenangan. Tersenyum lebar saya buat seketika.


Sejak kebelakangan ini, saya sangat suka share gambar-gambar pada wall FB saya tentang beg, kasut mahupun barangan kemas. While I checking Burberry collection there was one bag caught my attention. Simply beautiful. Saya patut tagkan nama Ley dengan gambar beg ini bisik hatiku. Yes, Stanley respond. Tetiba, Sling bag berjenama disamakan dengan beg sandik kepit masa kami dulu. Terketawa saya dibuatnya. Orang pakai Adidas, Nike & Body Glove kami cuma mampu melihat daripada jauh. Harganya cukup mahal bagi seorang pelajar seperti kami. Kata Ley, kalau sekarang kita boleh beli barangan jenama itu tapi langsung dah tak minat pun. Mature guy always pick elegant style macam Burberry atau Armani? Cehwaaa, kawan saya bukan main lagi. I feel glad to hear that statement from a simple guy who're adore with fashion. Berbalas komen, end-up kami set masa untuk keluar outing.



It is a lovely Easter evening. Setiap pintu butik kami kunjungi hinggakan berjam-jam di kaunter minyak wangi MetroJaya. Sememangnya seronok window shopping bersama kawan. Rasa letih muncul. Sahabatku Ley memilih tempat untuk bercerita panjang di Le Safran, Suria Sabah. Sebuah cafe yang bercirikan masakan french. A simple place with elegant taste. I'm impressed with the serving and nice view. Saya tidak sangka begitu indah pemandangan senja sekitar KK City..uhmm kilauan air laut sekelilingnya. Sememangnya indah. Tenang rasa hatiku lari sebentar daripada stress tugasan harian. Ketenangan ini yang amat saya rindui. Thank you so much my dear friend. Saya luangkan sedikit lebih masa bercerita dan bertanyakan khabar kawanku Ley hinggalah luahan isi hati. This is the thing I miss alot and be around with my friends. Sedihnya, setiap mereka mempunyai kehidupan masing-masing dan ada sesetengah mereka telah berhijrah ke luar negara. We didn't have the right time to meet and chit-chat biarpun buat beberapa minit. Saat sebegini membuatkan saya rasa I'm getting older, sunyi dan nak toleh ke belakang terlalu banyak suka duka telah saya lalui. Oleh sebab itu, Saya sangat menghargai erti sebuah persahabatan.

Adakalanya, saya agak terkilan cara persahabatan dunia sekarang seperti melalui Facebook mahupun Twitter. Yes, It is a good medium to know new people with different interests. Namun, bukannya semua ikhlas dan jujur. Syukur, saya lebih mempercayai persahabatan more in reality life daripada dunia internet. Ia disebabkan kita boleh berinteraksi secara lebih tulus dan menilai apa yang kita alami dan lihat. Topik ini juga timbul ketika bercerita dengan Ley. He agreed with me. Both of us still embrace the old way with the old minds. Tak perlu FB Wall War or Tweet War, face to face dan berbincang. Anda mungkin terkejut dengan keputusannya setelah berbincang secara damai. Dunia begitu indah sekiranya kita menyayangi antara satu sama lain. "Life is simple; If you want to be happy" kata Ley. Jarum jam menunjukkan hampir jam 8 pm, tidak sedar masa beredar begitu pantas. Saat akhir sebelum pulang si kawan hint pada saya "Marina Bay Sands dan Universal Studio macam interesting" katanya. Saya tersenyum dan menjawab, "Ya. Memang lah. Jangan lupa ole-ole ya." Both of us laugh out loud. Selamat bercuti sahabatku.

No comments:

Post a Comment